Bijziend als een bij, doken Sonne en Nanne in de kelk van een krokus.

Wauw...wat een wereld! Overvloedig en wulps werden we omhuld door kleur en geur. En we werden verleid om ook onze tong in de kelk te steken! Zou het zoet zijn? Ja! Wat we nog meer ontdekten hoor je in de eerste podcast #De hommelkoningin wordt wakker.

Bee Foundation lanceert School voor Bijen & Biodiversiteit

Met trots start Bee Foundation dit voorjaar met een super mooi programma voor iedereen die wil bijleren. Centraal staan wilde bijen, biodiversiteit en jouw eigen relatie met de aarde.  We nemen je mee op een ontdekkingstocht die je helpt jouw connectie met de natuur te versterken.  Van erdoor heen te lopen ga je stilstaan. Je stapt letterlijk in de verwondering. Er gaat dan een wereld voor je open. Wat leeft er, wat groeit er, wat zoemt er? En.. ‘Wat kan jij concreet doen om bij te dragen?’ Waar het om gaat is dat we onze verbondenheid weer ervaren en heel veel gaan zien en leren kennen. Zo groeit in ons praktisch gewortelde kennis.

Je bent welkom op kennismakingsdagen, 3-Daagse Basecamps en 1-Daagse cursussen door alle seizoenen van het jaar heen. Daarnaast komen er cursussen ontwerp en beheer van bijenoases.

Of je speelveld nu een tuin, balkon of de openbare ruimte is, Bee Foundation leert je hoe je die plekken laat gonzen.

Onze cursussen zijn antigif tegen de crises van deze tijd. Als je jouw natuurlijke verbinding ontdekt, word je sterk en weet je wat je kán doen.

We beloven je dat je leert:

• door de ogen van bijen kijken
  • wat wilde bijen nodig hebben
  • de planten kennen waar bijen van houden
  • hoe natuurlijke systemen zich ontwikkelen
  • te vertrouwen op de kracht in de natuur
  • dat meebewegen met de bijen, meebewegen met jouw eigen natuur is.
  • Je voelt het ritme van de natuur en komt thuis, terug in jouw eigen natuur.

Doe je mee?

Leer BIJ met ons programma!
Ja, daar doe ik aan mee!

Podcast: Thuiskomen bij jezelf #1 De hommelkoningin wordt wakker

In deze podcast leer je te kijken door de ogen van de bijen. Onze bijenkoningin Sonne Copijn  spreekt met bijenvriendin Nanne van der Leer (oprichtster Lief Leven). We leren hierin niet alleen over bijen, biodiversiteit en de reis door de seizoenen, maar ook over onszelf. In deze eerste aflevering zien we hoe de krokussen, hazelaar en sneeuwklokjes bloeien en hoe er altijd overvloed om ons heen is, als we maar de tijd nemen om stil te staan om het te zien.

Luister de podcast

Nieuwe Bijenoase in Nieuwkoop

Op 14 februari zijn we gestart met het aanleggen van een Bijenoase in Park Buytewech in Nieuwkoop.  De omtovering van een park naar een bijenoase waar wilde bijen, hommels, vlinders en andere insecten en (zoog-)dieren kunnen leven. Dankzij financiën van de Lionsclub Nieuwkoop, in samenwerking met Gemeente Nieuwkoop en met de ’Natuurspeurders’ van IVN-Nieuwkoop is de

natuurvriendelijke oever ingezaaid.

Binnenkort volgen het aanleggen van een takkenril en het bouwen van een bijenburcht.

Benieuwd?

Kom mee bouwen op 22 maart en 10 april.

(Aanmelden of meer info: info@bee-foundation.nl)

Word lid van team Bijenoase 't Sluisje

Vind je het fijn om je handen uit de mouwen te steken en praktisch aan de slag te gaan? Dat kan in Bijenoase ’t Sluisje in Zeist. Deze parel aan de Grift hebben we met 5 scholen ingezaaid en aangeplant in 2019. Het beheer doen we met een groep vrijwilligers. We maaien met de zeis in mozaïekpatronen. Kan je maaien, kom dan trainen. Kan je niet maaien, breng dan het vers gemaaide gras naar de broedhoop voor de ringslangen. Pas als je stilstaat ga je het zien.

Hoe vaker je op de bijenoase bent hoe meer ga je gaat zien. Het is gaaf en geeft vertrouwen om deel te zijn van het ontwikkelen van biodiversiteit. Het is een ideale plek voor mensen die al doende willen leren om bijvriendelijk te beheren.

Voor dit jaar staan er 7 werkdagen gepland. We starten op zaterdag 23 maart.

Help je mee?

Analyse van pesticiden in dode bijenvolken

Naar aanleiding van de grote bijensterfte winter 2022-2023 heeft Bee Foundation 6 monsters dode bijen, bijenraat en honing laten analyseren op pesticiden. De monsters waren afkomstig van dode volken in Amsterdam, Groenekan en Zeist. De volken stonden niet in intensieve landbouwgebieden, maar in een omgeving met bos/bomen, laag intensief grasland en woningen.

We vonden het volgende:

• 35 verschillende pesticiden in 6 monsters
  • gemiddeld 13 pesticiden per monster
  • Hieronder zijn 11 verboden of niet toegelaten middelen
  • Er zijn 3 PFAS verbindingen gevonden
  • In alle monsters zat het insecten werende middel DEET en onkruidverdelgingsmiddel Prosulfocarb.
  • 40% van de gevonden pesticiden zijn insecticiden.

Wij hadden niet verwacht zo veel verschillende pesticiden te vinden in zo weinig monsters. Zeker niet omdat deze bijenvolken niet behandeld waren tegen varroa en niet in intensief landbouwgebied stonden.

Een bijenvolk is een spiegel van het seizoen en van de bloeiende omgeving. De gezondheid van de omgeving bepaalt in grote mate de vitaliteit van de volken.

In 2022-2023 stierven veel volken, ook bij zeer bekwame imkers met 30+ jaar ervaring. Het vakmanschap was hier dus niet de bottleneck.

Doodsoorzaken werden gezocht bij de varroamijt en bij klimaatverandering. Dat ook de hoeveelheid pesticiden in onze leefomgeving niet over het hoofd gezien mag worden als verklaring voor bijensterfte, laat deze bescheiden pilot zien.

‘A world fit for bees, is a world fit for everyone!

Analyse Pesticidenonderzoek